onsdag, februari 10, 2010

Akvarellens väg

Den 17 februari ställer jag ut original på Kulturhuset i Stockholm. I samband med detta bestämde jag mig för att prova på att måla akvarell. Som mentor har jag haft Fabian Göranson, som själv sitter och färglägger sin bok Inferno som kommer ut senare i vår.

Här är några av verktygen jag använder mig av. Färgkopp i plast, stor pensel, tusch och akvarellfärger som jag själv fått plocka ihop på Jordi.

Jag använder mig av fyra glas/koppar: eneridrycksglaset, akvarellfärgsvattenglaset, dricksvattenglaset och tuschpenselvattenkoppen. Ej att förväxla.

Här är en färdig blyertsskiss på akvarellpapper (300 g).

Jag börjar med att lägga skissen i vatten i några minuter. Vattenbadet är en stor ungsplåt. Pappret får nästan plats.

Jag tar upp pappret och lägger på någon slags spånskiva med blank yta som jag sparade från en bokleverans. På denna tejpar jag fast bilden med papperstejp. Det gäller att lämna mycket utrymme runt själva motivet för tejpen, för den går inte att ta bort sen.

Jag låter pappret torka någon minut så att färgerna inte flyter ut för mycket.

På med färgen. Jag är inget proffs på detta än så länge. Sen låter jag bilden torka i några timmar och skär loss den från plattan med en brytkniv.

På med tusch. Klart!

9 kommentarer:

Kolbeinn sa...

Vad roligt! Jag blev peppad på att prova (igen)

Erika sa...

guu va fint. Du måste komma och måla några luftballonger i Olles rum :)

Karin Lindström sa...

Åhh vad fint!

olgarsson sa...

Underbart! Blev också fruktansvärt inspirerad att testa detta nu, tackar för den klockrena how-to-guiden! :)

Hanna P sa...

Jag vill också prova, mycket intressant!

Frida Ulvegren sa...

så spännande med vätat papper. Blev också sugen på att prova! :)

Anna sa...

Vilken bra lektion jag fick nu. Lagom mycket information där. Om man har sådant papper som sitter lixom ihopklibbat i ett block, blöter man rakt på det då elelr är det bättre att skära loss och köra med tejp?

Fanny sa...

du är så grym

Loka Kanarp sa...

Tack för alla kommentarer!

Anna: Om du har tänkt att använda mycket vatten så kan det nog vara bra att ta loss pappret ur blocket och tejpa upp det på ett underlag för att inte få det buckligt. Ju större pappret är desto sämre sitter det fast i blocket (kan jag tänka mig).