fredag, maj 07, 2010

Illustrationer i Absolut gehör


Igår var jag på release för Absolut gehör, en tidning som jag gjorde illustrationer till i mars. Absolut gehör är "ett idémagasin från Länsmusiken i Stockholm och Stockholms Läns Blåsarsymfoniker."
Numret handlar bl.a om den kommande konsertsäsongen som kommer vara den mest jämställda någonsin. Slagordet är "Skippa helskägget!". Det temat passade förstår mig väldigt bra och det var kul att läsa på om hur det står till i musikvärlden. Eller ok, det var ganska nedslående läsning.

Så här står det på sr:s hemsida:
"När musikhögskolorna examinerar musiker är det i princip jämställt i antalet män och kvinnor. Och tittar man i orkestrarna är det också relativt jämställt.
Men när bidragen, stipendierna, priserna och medaljerna delas ut är det män som premieras. Och det gäller även när Statens kulturråd delar ut stöd för artister som ska spela in skivor - förra året utgjorde de kvinnliga artisterna som fick pengar knappt 15 %. Bara vart tredje bidrag från Konstnärsnämndens till musiker och sångare gick till en kvinna. (...)
Och bland svenska skattefinansierade symfoniorkestrar finns det inte en enda kvinnlig chefdirigent 2009 och enligt tonsättarorganisationen Kvast är kvinnliga tonsättare sällsynta när orkestrarna lägger repertoaren. Förra året var 1,2% kvinnor - i år har det ökat något.
Ingen kvinna har någonsin ansetts värd att kallas "Årets jazzartist." Och det statliga stödet till skivutgivning ges nästan uteslutande till män - förra året var bara 6 procent av mottagarna kvinnor."

Fredrik Österling, VD och länsmusikchef, har skrivit om debatten om jämställdheten och musiken på sin blogg.

Eva-Karin Josefsson skrev en väldigt intressant artikel om kvinnor i musikhistorien i SvD 2006 (läs den!). Den börjar såhär:
"En av 1800-talets framträdande franska musikprofiler var kompositören Louise Farrenc, uppmärksammad redan i seklets mitt både för sin originella kammarmusik och för sina symfonier, ofta jämförda med Beethovens och Mozarts. I "Grand dictionnaire universel du XIXe siècle" från 1872 fastslås att hon genom sin talangfullhet som kompositör intar en av de mest framskjutna positionerna i fransk musikhistoria. I Larousses musiklexikon från 1983 omnämns hon som pianolärarinna vid Pariskonservatoriet. Hennes virtuosa musikkompositioner nämns inte med ett ord."

Samma mönster återkommer i såväl konsthistorien som i litteraturhistorien. Kvinnor har i regel inte haft samma möjligheter att hålla på med kultur, men de som trots allt har haft stora framgångar under sin livstid blir ignorerade i historieskrivningen. Och så sitter man där i skolan och läraren säger: "nej, tyvärr, vi pratar inte om några kvinnliga författare/konstnärer/kompositörer för det har inte funnits några tillräckligt stora."


Om man vill läsa en ambitiös och välskriven bok om historiska kvinnor inomolika områden så är mitt stående boktips Nina Burtons Den nya kvinnostaden - Pionjärer och glömda kvinnor under tvåtusen år. Det är en mycket bra bok att ha till hands och den finns i storpocket och kostar inte skjortan!




Här är mina bilder från Absolut gehör:



Två enrutor på temat "Skippa helskägget!". Jag har inte gjort enrutor tidigare men det gick ju bra. Den undre bilden kommer förmodligen bli vykort också. 


En bild från min seriestripp om Ethel Smyth.


Två artikelillustrationer på temat musiken och hjärnan. Testade att utveckla min collageteknik på de två sista bilderna. Använder Photoshop till det.

5 kommentarer:

Mikael Sol sa...

Snyggt!

Malin sa...

Ja, ah vad snyggt.

fridaswork sa...

äntligen uppdatering! :D
Bra inlägg! Älskar att din blogg är så upplysande och bildande.

En av mina kusiner, fantastiska Krillan, var med i en musikdokumentär på SVT ("Blod svett och stråkar") om ungdomar som spelar klassisk musik,
och den återspeglade det som du skriver om tycker jag.
Kolla in på SVT-play! Krillan är cool! :)

Josefin svenske sa...

Jätte jättefint!

Loka Kanarp sa...

Tack så hemskt mycket allihop!