söndag, januari 02, 2011

2010-listan

På uppmaning av Johannes Klenell på Galagobloggen presenterar jag här en egen lista över serieåret. Jag vill ju inte vara en sämre gentleman än Klenell och har alltså inte med Kolik förlags egna böcker på listorna.

Årets tre bästa svenska album:

1 Frances 2 av Joanna Hellgren (Galago)
2 Om någon vrålar i skogen av Malin Biller (Optimal press)
3 Svinet av Åsa Grennvall (Galago)

Tycker att det har varit en riktigt bra utgivning över lag, och jag har fortfarande ett par böcker som jag inte hunnit läsa än.

Bästa utländska seriealbum:
Det verkar som att jag bara har läst ett utländskt seriealbum från 2010: Make me a woman av Vanessa Davis. Det var inte jättebra. Davis har en snygg stil och ett charmigt sätt att berätta men that's it. Det rör sig alltså om "slice of life"-självbiografi, och under läsningens gång kan jag bara tänka: det här skulle Sara Hansson eller Daniela Wilks kunna göra bättre.

Årets bästa seriehändelse:
Kommer inte på någon speciell händelse men något som har varit roligt har varit alla nya bekantskaper i seriesvängen. Crack!-festivalen i Rom var också skoj 2010.

Årets sämsta seriehändelse:
...måste förstås vara barnporrdomen mot mangaöversättaren i somras. Det som var positivt var att i princip hela seriesverige och resten av kultursverige vände sig mot domen och att en debatt startades. En grupp bildades på facebook med namnet Stop comics cencorship in Sweden.

Förhoppning inför 2011/vad jag ser fram emot:
Jag tror att serieåret 2011 kommer slå alla rekord. Självbiografin kommer fortsätta sitt segertåg men får konkurrens av genreserien som återkommer i ny, uppfräschad version i Utopi magasin. Jag hoppas också på fler oväntade samarbeten, i stil med Johnossi comics, under året. Seriefestivalen SPX 2011 kommer förstås bli den bästa någonsin, det säger ju sig självt.

1 kommentar:

Erika sa...

Loookkkaaaa! vi vill hänga med dig ju!