fredag, mars 04, 2011

Läsrapport del 2

Bokens år fortsätter med läsrapporten för februari. Denna månad blev det två riktigt tjocka böcker blandade med några kortisar.


Katt i Warszawa och andra ­berättelser om livet under kommunismen av Slavenka ­Drakuli
Det här är en samling noveller (eller kanske essäer) med fabeldjur i huvudrollerna. Alla berättar de om livet under kommunismen. Det är svårt att sätta någon etikett på boken, men den är rolig och lärorik. Jag älskar av någon anledning att höra om hur det var att leva i öststaterna. Medan jag läste den här boken lyssnade jag också på en p3-dokumentär om murens fall. Samtidigt, i verkligheten, demonstrerade människor i Nordafrika. Det var inte svårt att hitta paralleller.



De fyras tecken av Sir Arthur Conan Doyle
En ljudbok från elib.se (lånad via biblioteket). Tyckte att det var kul att läsa en riktig Sherlock Holmes-roman efter att ha sett bbc-tv-serien som utspelar sig i modern tid. Jag märkte hur skaparna av tv-serien hade använt sig av en del scener från originalböckerna. Men, fråga mig inte hur allt hängde ihop i De fyras tecken - jag tappade tråden och intresset efter ungefär halva boken.


Buddenbrooks av Thomas Mann
Boken är på ca 660 sidor och det tog ungefär 100 sidor att komma in i handlingen, men efter det är den ett nöje att läsa. Det är födelse, död, högtider, giftermål och köpmannaskap i högborgerlig miljö. Thomas Mann har en fin människokännedom som gör att det inte blir tråkigt eller meningslöst när generationerna löser av varandra. 
Om man säger så här: Buddenbrooks är som Krig och fred, fast utan krig och med färre namn att hålla reda på - mycket bättre alltså.



Tre apor av Stephan Mendel-Enk
Lustigt nog också en slags familjeroman, fast i modern tid och i judisk miljö i Göteborg. När jag hittade den här boken på biblioteket tänkte jag: I'm in for a treat. Välskriven, vardagsrealistisk men ändå tillräckligt exotisk för att hålla uppe intresset, underhållande men ändå allvarlig. Alla mina förväntningar infriades. Till och med formen är snygg. Romanen är kort nog för att läsas på en kväll, men ibland är det perfekt.



Mahatma eller konsten att vända världen upp och ner av Zac O'Yeah
Månadens andra tegelsten - fast i ljudboksform. Jag hade nog hängt med bättre ifall jag hade läst pocketen istället, men det hindrar inte att jag blev engagerad av Mahatmans livsöde. Kanske till och med rörd. Sen jag lyssnade på boken har jag pratat oavbrutet om Gandhi. Det är en otrolig historia som jag inte kan sammanfatta här - läs boken.

Antal lästa: 5
Varav ...
... romaner: 3
... serier: 0
... novellsamlingar/antologier: 1
... fackböcker/biografier: 2
... ljudböcker: 2 

 Läs januaris läsrapport här.

Inga kommentarer: