lördag, april 16, 2011

Barnboksfavoriter del 2: från barndomen

Nu, förstår ni, kommer fortsättningen på det här inlägget där jag visar barnböcker som jag har i bokhyllan.

Det är kanske inte så konstigt att många svenska serietecknare nämner Ilon Wikland som en inspirationskälla. Dels är vi förstås präglade av hennes böcker från barndomen och dels är hennes stil ofta passande för just serieteckning. Jag tänker alltså främst på när hon använder out-lines som i bilden ovan - det är den stilen jag gillar bäst. Ilon Wikland är mest känd som Astrid Lindgrens medarbetare men hon har även författat böcker själv och jobbat med andra författare, som här med Kerstin Thorvall. Jag gillar den hemtrevliga stämningen, färgerna, figurerna och hitte-på perspektiven, som hon använder i både interiörer och exteriörer.


Två böcker med bilder av Ilon Wikland, båda från Myrorna.


Bodil Hagbrink är kanske inte lika känd - men den här boken, Hemma på Vidda (1984), innehåller några av barnbokshistoriens finaste och mest stämningsfulla bilder. Och den allra, allra finaste är den här:


Detta måste väl ändå vara själva sinnebilden av lycka; man har fått upp sin kåta (eller motsvarande), det har börjat snöa och är kallt utanför, men inne i värmen finns mat, hundar, gemenskap och kläder som hänger på tork. Detta kommer vara familjens hem i flera månader framöver. Ahhhh, jag dör!



Ok, nu har ni förstått vad jag gillar. Därför är det nästan pinsamt att visa upp den här boken, och den bästa bilden. Det är samlingsboken När vi var barn av Ann-Madeleine Gelotte som handlar om tre generationers uppväxtår (mormor, mamma och Ann-Madeleine själv berättar). Än en gång är det en inomhusbild, än en gång mysigt och tryggt. Men jag kan väl inte hjälpa att det är roligt att se precis hur stugan ser ut, eller att det är fint att alla ligger där i utdragssofforna tillsammans, under färgglada filtar, eller att väggarna är tapetserade med tidningspapper?! Det finns en enkelhet i bilderna som jag uppskattar också.

De två sistnämnda böckerna är i alla fall väl värda att köpa hem ifall ni ser dem på loppis någonstans. Om ni gillar förr-i-tiden, mysigt och ombonat. Och det lär ni ju göra.

5 kommentarer:

Julia sa...

Å, jag hade en av Gelotte-böckerna när jag var liten!

Ika sa...

De här bilderboksillustrationerna fascinerade mig när jag var liten, och jag tycker att det är så kul att se att de hör till din inspiration - kanske inte så konstigt att jag gillar dina serier, tänker jag.

Erika sa...

åh, jag saknar "Vidda" jag har i alla fall "Barnen i Kautokeino" där finns också mysbilder :)

Loka Kanarp sa...

Julia: Rota fram den ur källaren, de funkar bra att läsa för vuxna också!

Ika: Tack för smickret! :)

Erika: Jag kan hålla utkik efter en Vidda åt dig med.

Klara sa...

Gud, jag upplevde en nästan fysisk reaktion av igenkänning re: bilden ur När vi var barn. Jag hade helt glömt bort den boken, men jag älskade verkligen just den bilden när jag var liten. Det är som att kika in i ett dockskåp. Fantastiskt.