onsdag, april 06, 2011

Läsrapport 3 (mars)

Åh, besvikelse! Bara tre lästa böcker under mars månad - och det här som skulle vara Bokens år! Två veckor i mars var jag bortrest i Österrike och Italien, men det var inte sitta still och läsa-semester utan varje dag baserades på ett strängt schema med inplanerade musei- palats- och utställningsbesök. Vi har sett allt, helt enkelt - och knappt hunnit andas ut mellan varven. Dessutom gick alla tåg extremt fort, eventuellt för att hindra mig att uppnå mitt läsmål. Jag åkte från stad till stad med den nya Hunter-biografin utan att hinna öppna den ens en gång. De stora italienska måltiderna gjorde mig för däst för att jag skulle kunna läsa på kvällen... etc... etc...
Det här är i alla fall vad jag har läst:


Easter parade av Richard Yates
Den förra Richard Yates-boken jag läste, Revolutionary road, var en av årets bästa läsupplevelser så jag var väldigt sugen på att läsa den här. Easter parade har ett liknande tema (uttråkade människor i förorten som aldrig lyckas åstadkomma något med sina liv) men är ganska annorlunda till sin karaktär. Den kommer inte alls lika nära karaktärerna. Flera gånger under läsningen frågar jag mig vad meningen är med berättelsen. Vad vill han säga? Ändå blir jag indragen och sitter i nästan andlös spänning inför det briljanta slutet. Kanske är det just det som är riktigt vardagsnära som berör mig mest. Jag kan inte motivera varför jag gillar det här temat så mycket, men jag har ju märkt att det finns fler som gör det - så jag kan väl inte vara helt konstig om jag säger att jag vill läsa mer av Yates.


Döda vita män av Johan Hakelius
Kortbiografier över engelska män (främst överklass) under 1900-talet. Det här var månadens bästa bok, den var nästan oavbrutet underhållande och intressant. Det är på det här sättet jag egentligen vill att historia ska vara - en samling underhållande anekdoter - och så lär man sig om till exempel det brittiska fascistpartiet av bara farten. 
Döda vita män passar också ihop med Leka med modernismen (om Bloomsburygruppen) som jag läste i januari. Många namn dyker upp igen och så får man känna sig smart för att man redan "känner" dem.


A room with a view av E. M. Forster
E. M. Forster var en del av bloomsburygruppen vilken är anledningen till att jag ville läs den här boken. Det är en lättsam och engelskt charmig historia om en flicka som försöker hitta sig själv. Mycket prat, humor, England och Italien.
Äntligen läste jag en bok på engelska. Jag vill ju gärna lära mig språket genom romaner, men vissa ord i Room with a view, tvivlar jag på om de ens finns kvar. Den är ändå skriven 1908.

Antal lästa: 3
Varav ...
... omläsningar: 0
... romaner: 2
... serier: 0
... novellsamlingar/antologier: 0
... fackböcker/biografier: 1
... ljudböcker: 0 

(Här kan du läsa Glory Boxs läsrapport, vilken inspirarade mig att börja på min.)

3 kommentarer:

svenske sa...

Kolla jag har också läst.

Little Miss Trouble sa...

Kul med böcker! Är det eget initiativ?

Loka Kanarp sa...

Little Miss Trouble: jag har utmanat mig själv att läsa mer i år. Det är en bra sporre att redovisa läsningen här på bloggen.