onsdag, september 07, 2011

Läsrapport 7 (juli)

Gud, vad jag är efter med mina läserapporter. Här kommer julis rapport. Bästa läsmånaden uppenbarligen. Jobbade väldigt mycket så jag hann med fem stycken ljudböcker medan jag satt framför datorn.



The Seance av John Harwwod (2008)
Jag är så lättlurad. Omslagsbilden innehåller ett mystiskt hus, en viktoriansk kvinna som håller i en lykta, några olycksbådande fåglar etc. Klar att jag tror att det ska vara lika underhållande som en valfri bok av Sarah Waters. Men gång på gång får jag lära mig att andra moderna författare som skriver mysrys i 1800-talsmiljö bara är skit. Handlingen är oengagerande, karaktärerna är platta, språket säger mig ingenting. Aldrig mer ska jag bli lurad.


Mörkrets hjärta av Joseph Conrad (1902)
Denna korta roman sägs vara en kritik av dåtidens kolonialism. Det enda hindret mot kolonialism verkar dock vara att Afrika är riktigt deppigt. Jag är alltså inte helt övertygad. Språket är vackert och suggestivt men jag läser hellre romanen som en sorts skräckberättelse än som en samhällskommentar.



En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie (2007)
Jag var tvungen att läsa en till bok som utspelar sig i Afrika, bara för att se om det verkligen var så deppigt. Därför valde jag en bok som utspelar sig under biafra-kriget. Nej men, det är verkligen ingen eländesskildring utan en roman om några människors relationer och vedermödor i skuggan av kriget. 700 sidor lång men intressant hela vägen. Sen var väl karaktärerna lite tråkiga men det kan jag leva med.


Människohamn av John Ajvide Lindqvist (2008)
Mycket spännande läsning, men fråga mig inte vad den handlade om eller hur det gick, för jag minns inte riktigt. Det hände bara för mycket grejer. 


Oskuldens tid av Edith Wharton (Publiserades första gången 1920)
Snyft! Vilken fin kärlekshistoria i 1870-talets New York. Bästa läsningen i juli.



Kvinnlighet och erotik av Anne Charlotte Leffler (Publicerades första gången 1890)
Spännande relationsroman med feministisk udd. Jag gjorde till och med en serie efter att ha läst den här boken. Den kommer i nästa nummer av Voltaire. Jag kanske lägger upp den sen.


Mitt första liv av Bodil Malmsten (2004)
Alltså, Bodil, är hon en galning eller bara ett geni?



Allt gott ska komma dig till del av Sefi Atta (2010)
Jag var bara tvungen att läsa ytterligare en bok som utspelar sig i Nigeria under andra halvan av 1900-talet. Den här var bäst. Personlig, arg, intressant.



Världens lyckligaste folk av Lena Sundström (2009)
Lena Sundström åker till Danmark för att studera samhället och danskarnas främlingsfientlighet på nära håll. Riktigt rolig och man lär sig en del.


Nocturner av Kazuo Ishiguro (2010)
Älskade verkligen Never let me go men det här vet jag inte riktigt vad det är. Inte engagerande i alla fall.



Skymningssång i Kalahari av Lasse Berg
Funderingar och fakta om hur jägar-samlar-samhället övergick i jordbruk. Trevligt att lyssna på.




Antal lästa: 11
Varav ...
... omläsningar: 0
... romaner:7
... serier: 0
... novellsamlingar/antologier: 1
... fackböcker/biografier: 3
... ljudböcker:5

Inga kommentarer: