onsdag, december 14, 2011

Sammanfattning av Bokens år

2011 har varit ett rätt trist år som jag gärna lägger bakom mig. Men en grej har varit bra, nämligen temat: Bokens år. Varje månad har jag dokumenterat min läsning här på bloggen. Endast helt utlästa böcker får vara med på listan. Vanligtvis läser jag 3 - 6 böcker per månad. Januari till och med november har jag läst 66 böcker. Jag tror inte att decembers läsrapport har så mycket att bjuda på så jag kan lika gärna sammanfatta redan nu.

Bästa skönlitterära:
To kill a Mockingbird av Harper Lee
Buddenbrooks av Thomas Mann
Revolutionary road av Richard Yates
Maurice av E.M Forster
Oskuldens tid av Edith Wharton

Det är kanske inte förvånande att mina bästa romaner det här året har varit klassiker. Det finns ju en anledning till att de har blivit det. Redan i januari lästa jag min första Richard Yates-roman och sen dess har det blivit tre till. Alla mycket läsvärda om man gillar amerikans medelklass och total hopplöshet redan från första sidan.
  Genom Ingela Linds Leka med modernismen upptäckte jag E M Forster, som jag läst tre böcker av i år. Maurice var egentligen den enda som var ett riktigt kap.
  Ett annat tema för årets läsning har varit afrikansk litteratur. Allt gott ska komma dig till del av Sefi Atta (Nigeria) och Coconut av Kopano Matlwa (Sydafrika) kan jag varmt rekommendera. Båda är utgivna av Tranan.
  Jag har också upptäckt Rosenlarv förlag som ger ut böcker av kvinnliga författare från förra och förrförra seklet. Från dem kan jag rekommendera Ett år av Emilie Flygare-Calén (Publicerades första gången 1884) och Kvinnlighet och erotik av Anne Charlotte Leffler (Publicerades första gången 1890).

Bästa facklitteratur:
Irans dubbla ansikte av Hooman Majd
Victoria Benedictsson av Birgitta Holm
Döda vita män av Johan Hakelius

Bästa seriealbum:
Utländska: Svart tomtebloss av Kerascoët
Svenska: Mats Kamp av Mats Jonsson

Vad blir det för böcker nästa år? Några nya fantastiska, inga alls, eller exakt samma som i år en gång till? Detta får framtiden utvisa!

Inga kommentarer: