torsdag, februari 09, 2012

Fransmännen har skrivit


 Här är några reaktioner på La maison de la faim - min och Carl-Michaels serieroman på franska!

Actua BD skriver:

"En fantastisk berättelse som undertecknats av ett svenskt par, i en atmosfär färgad av rädsla ... Denna originella och mycket eleganta grafiska roman går att läsa på många sätt. (...)Här är vi med Hungerhuset i berättelsernas stora tradition: en sjukdomskänsla, en hemlighet, ett hot ... Med hjälp av en tydlig linje färgad av både europeiska och amerikanska skolor, serverar Loka Kanarp detta scenario briljant. Hennes teckningar i tvåfärg är som en lax som simmar mellan det nostalgiska och drömlika." 

(Jag free-stylade lite med google translate där på sista stycket... Ni får rätta mig om jag har fel.)


Belgiska Le Soir skriver:

"Genom att glida in i mörkret, tränger de båda systrarna in i ett skrämmande mellanrum. Med ett poetiskt språk och ett avrundat tecknande med skarp svärta, destillerar de båda svenska författarna en spökhistoria. Mellan de maskätna plankorna får flickorna känna förlustens tyngd och de förändras för alltid."

Auracan skriver:

"De svenska författarna till detta album i orange och svart berättar om två systrars mycket olika sörjande. Hos den ena ett desperat upprors dövhet, hos den andra behovet av kärlek och trygghet. Men var och en behöver sin syster. / Spänningen som författarna ingjuter förstärks av Loka Kanarps skarpa, naiva och runda linjer, som en av dessa bleka gamla dockor som väcker fasa i skräckfilmernas skådespelare. / En vacker historia som är värd att upptäcka."

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan! måste bara säga att jag verkligen gillar dina böcker! nu undrar jag... hur började du teckna på heltid? har du gått någon utbildning eller tecknade du på fritiden och skickade in till olika ställen? mvh nyfiken