onsdag, augusti 29, 2012

Två bokomslag


Annelie Babitz: Bakom den nakna huden - en berättelse om avklädning


Gunnar Blå: Du äter mitt ansikte och ännu fler historier


Här är två bokomslag från det senaste året där jag varit modell.

Den första boken, Bakom den nakna huden, har precis kommit ut och jag håller på och läser den just nu. Det är en skildring av livet på en strippklubb i Göteborg. Hittills: spännande, rapp, rolig. Kanske viktig också; det är sällan man läser något från det här perspektivet.

Bilden på omslaget är tagen av Carl-Michael Edenborg, uppe på vår vind här i stugan. Den är inspirerad av Francesca Woodmans självporträtt. Jag satt på en stol med en tunn gardin över huvudet och vajade fram och tillbaka. Därav den suggestiva rörelseoskärpan.

Den andra boken är Gunnar Blås senaste novellsamling som kom i våras. Där är jag inte bara modell utan även fotograf (med självutlösare). Bilden är inspirerad av mina elastiska kinder. Vissa undrar om det gjorde ont, men det gjorde det verkligen inte. Kinden kan förmodligen drar ut flera centimeter till.

Båda böckerna finns på Vertigo förlag.


Inga kommentarer: